Sedmihlásek

Sedmihlásek je celostní metodika hudební výuky, která propojuje rozvoj hudebních dovedností s přirozeným pohybem, vnímáním těla a vnitřní rovnováhou dítěte. Vychází z přesvědčení, že hudba má nejen umělecký, ale i terapeutický potenciál.

Metodika je určena pro děti ve věku základní umělecké školy a je jí možno využít jak v individuální výuce (např. zpěv, hra na nástroj), tak ve skupinových hodinách (hudební nauka, sbor, hudební dílny). Sedmihlásek může být zařazen do klasické výuky jako obohacení o pohybové, dechové a smyslové prvky, které podporují zdravý vývoj dítěte a přinášejí radostné i hlubší prožívání hudby.

 Metodika Sedmihlásek propojuje dvě roviny, které se navzájem doplňují:
  •   Naukovou – zaměřenou na teorii hudby, rytmus, sluch, zpěv, kreativitu a paměť
  •   Dovednostní – zaměřenou na koncentraci, koordinaci, dech, pohyb a vnímání

Díky tomu přináší Sedmihlásek vyvážený přístup, který podporuje nejen hudební výkon, ale i celkový rozvoj dítěte – s respektem k jeho tělu, emocím a individuálnímu tempu.

Proč Sedmihlásek?
  •   Posiluje dovednosti potřebné pro zdravou a přirozenou hru na nástroj i zpěv
  •   Propojuje hudbu s pohybem, dechem a smyslovým vnímáním
  •   Rozvíjí hudebnost v kontextu těla, emocí i vztahů
  •   Podporuje motorický vývoj, koncentraci a přirozenou rovnováhu dítěte
  •   Respektuje individualitu a tempo každého dítěte

Sedmihlásek je cestou, jak vést děti nejen k hudbě, ale skrze hudbu i k sobě samým.

Dovednostní karty Sedmihlásek – hravá opora pro celostní hudební rozvoj

Pro snadné zařazení do praxe vznikly v rámci Sedmihlásku dovednostní karty, které slouží jako inspirace pro pedagogy.
Karty obsahují hravé a účinné aktivity zaměřené na rozvoj čtyř klíčových oblastí:

  • koordinace pohybu a prostorové orientace,
  • dechová cvičení pro zklidnění a regulaci,
  • kompenzační cvičení pro prevenci přetížení a podporu tělesné rovnováhy,
  • rozvoj smyslového vnímání (zrak, sluch, hmat, propriocepce).

Karty lze využít jak v individuální výuce (např. při hře na nástroj nebo zpěvu), tak ve skupinových hodinách (hudební nauka, sbor, hudební dílny). Podporují zdravý rozvoj dítěte a přirozeně doplňují hudební vzdělávání o pohybový, smyslový a regenerační rozměr.

Potřebujete se na něco zeptat? Napište Martě.
centrumbystrina@gmail.com